Ćwiczenia McKenziego na rwę kulszową – jak je wykonywać i czy pomagają?

Kategorie fitness,zdrowie
Ćwiczenia McKenziego

Ból i dolegliwości, będące skutkiem rwy kulszowej, mogą skutecznie utrudniać codzienną egzystencję. Jak zmniejszyć chroniczny ból pleców? Czy warto zainteresować się specjalistycznymi ćwiczeniami np. metodą McKenziego? Sprawdźmy, na czym polega ta metoda i jak poprawnie ją stosować.

Na czym polega metoda McKenziego?

Metoda McKenziego to nie tyle zestaw ćwiczeń, co autorski system diagnostyki, oparty na latach badań i obserwacji klinicznych nowozelandzkiego lekarza – Robina McKenzie. Terapia metodą McKenziego rozpoczyna się od indywidualnej konsultacji ze specjalistą. Idealnym rozwiązaniem jest konsultacja z terapeutą, posługującym się certyfikatem, honorowanym przez Instytut McKenziego. Wstępna diagnostyka polega na szczegółowym wywiadzie, który pozwala m.in. na wykluczenie chorób, będących przeciwskazaniami do terapii (guzy, stany zapalne). Pacjent wykonuje następnie serię ćwiczeń – skłonów, rozciągnięć, skrętów tułowia. Od reakcji pacjenta – ból przy określonym typie ruchu, dyskomfort, sztywność – zależy dobór zestawu ćwiczeń, które pomogą zmniejszyć ból i zwiększyć komfort codziennych czynności. Równie istotnym celem terapii jest profilaktyka, polegająca m.in. na utrwaleniu nawyku przyjmowania zdrowej postawy ciała (1, 2).

Metoda McKenziego – przykładowe ćwiczenia

Terapeuci metody McKenziego korzystają ze szczegółowego systemu klasyfikacji pochodzenia bólów kręgosłupa. Autorską metodę pracy łączy się zawsze ze szczegółowym wywiadem na temat stylu życia pacjenta (1).

W sieci znajdziemy szereg ćwiczeń – głownie na ból pleców i rwę kulszową – łączonych z metodą McKenziego. Należy jednak wyraźnie podkreślić, że właściwe stosowanie metody musi rozpocząć się od konsultacji. W przeciwnym przypadku, zamiast poprawy, możemy sobie skutecznie zaszkodzić. Przykładowe ćwiczenia, zalecone przez terapeutę po etapie diagnostycznym, mogą obejmować m.in (2):

  • przyjmowanie poprawnej postawy stojącej i siedzącej: rozluźnianie określonych partii mięśni, prostowanie i rozciąganie pleców,
  • leżenie płasko na brzuchu z rękami ułożonymi wzdłuż ciała, głowa położona bokiem; zgięcie łokci i przesunięcie dłoni na wysokość barków; stopniowe podnoszenie głowy i klatki piersiowej; utrzymanie napięcia mięśni przez ok. 5 sekund i powrót do pozycji leżącej,
  • leżenie na plecach, ręce położone wzdłuż ciała; zginanie i powolne przyciąganie dłońmi złączonych kolan do wysokości mostka; utrzymanie napięcia mięśni przez kilka sekund i powrót do pozycji wyjściowej.

Rwa kulszowa a ćwiczenia McKenziego – czy ta metoda jest skuteczna?

Skuteczność metod diagnostycznych i ćwiczeń McKenziego została potwierdzona wynikami licznych badań naukowych (3). Zauważono przede wszystkim pozytywny wpływ indywidualnie dobranych planów ćwiczeń na zmniejszenie dolegliwości, będących skutkiem rwy kulszowej, dyskopatii i innych chorób kręgosłupa. Ćwiczenia McKenziego docenia się nie tylko za skuteczność w leczeniu chronicznego bólu. Ważna jest też profilaktyka i przekonanie pacjenta, że jego zdrowie zależy m.in. od codziennego wdrażania określonych nawyków – tu np. przyjmowanie wyuczonej, zdrowej pozycji w trakcie siedzenia, pracy czy podnoszenia przedmiotów (2, 3).

Więcej ćwiczeń znajdziesz na adamed.expert.

Źródła:

(1) Tuz A. Metoda McKenziego – Charakterystyka. Rzeczywiste źródło bólu.

http://www.mckenzie.pl/main/pacjenci/ometodzie.html Dostęp: 13.03.2018

(2) Dreisinger TE, McKenzie Therapy for Mechanical Low Back Pain https://www.spine-health.com/wellness/exercise/mckenzie-therapy-mechanical-low-back-pain Dostęp: 13.03.2018

(3) Liebenson C. Self-treatment advice and the McKenzie approach for back trouble. Journal of Bodywork and Movement Therapies. 2005;9:35–39

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *